Geschiedenis

    Previous

    Liga 1923

    1923

    Oprichting LiGA fabrieken

    LiGA is van oorsprong een biscuit fabrikant. Uit een samenwerkingsverband van enkele lokale industriële bakkerijen in Bergen op Zoom ontstonden in 1920 de LIGA-fabrieken. De naam LIGA stamt van het onderlinge verbond - de LIGA - van de bakkerijen. Lees meer

    Liga 1928

    1928

    Internationale bekendheid

    LIGA kreeg in 1928 nationale bekendheid door het bieden van voedselhulp. In juni 1928 crashte het luchtschip Italia tijdens een Noordpoolexpeditie onder leiding van Umberto Nobile. Er ontstond een dringende behoefte aan voedsel. Deze noodkreet bracht de heer Neutelings ertoe om binnen 24 uur een hulpexpeditie te organiseren. Een vracht van tienduizend LigA producten werd ingepakt voor Nobile en zijn mannen. Alle voorpagina's van de Nederlandse bladen brachten het nieuws uitvoerig.

    Liga 1932

    1932

    De eerste cracker in Nederland

    Na het succes van de kinderbiscuits werd Sanovite geïntroduceerd als broodvervanger voor volwassenen. Het instituut voor volksvoeding leverde in samenwerking met LiGA een wetenschappelijke bijdrage aan de ontwikkeling van LiGA Sanovite. LiGA Sanovite stond al snel als 'superbrood' bekend. Dit product bestaat nu nog steeds onder de merknaam VITALU en wordt sinds begin 2013 weer onder de LiGA vlag verkocht.

    Liga 1953

    1953

    Nieuwe LiGA fabriek

    Na de oorlog werden de fabrieksgebouwen in Bergen op Zoom te klein voor de groeiende productie. Daarom werd in 1953 in Roosendaal een nieuwe fabriek geopend. De fabriek werd uitgebreid met een laboratorium dat gespecialiseerd was in specifieke voedingsstoffenanalyses. De kwaliteit van de producten werd zo controleerbaar. Het laboratorium werd een belangrijk visitekaartje van het bedrijf. Er kwam nog meer aandacht voor voedingsaspecten en voor voedingsvoorlichting. Deze voorlichting richtte zich op artsen en diëtisten. De verwachting was dat met meer kennis van de voeding het LiGA-concept goed geaccepteerd zou worden. Tot op de dag van vandaag werkt LiGA nauw samen met interne en externe voedingskundigen

    Liga 1979

    1979

    LiGA EverGreen: Het eerste verantwoorde tussendoortje

    Het product Evergreen, in 1979 op de markt gebracht, is sinds de introductie een zeer succesvol product. Het product werd gepresenteerd als een volkorenbiscuit met extra krenten en zemelen: 'Volkoren, vol krenten, vol kracht'. De ontwikkeling van dit product kwam tot stand op basis van 'De Richtlijnen Goede Voeding'. Hierin wordt aangegeven hoeveel vet, zout, suikers een gezonde voeding maximaal mag bevatten. Ook wordt aangegeven hoeveel voedingsvezels een gezonde voeding minimaal moet bevatten. Bij de ontwikkeling van Evergreen werd advies ingewonnen bij Nederlandse voedingswetenschappers. Om een gezond tussendoortje te zijn werd als richtlijn bedacht dat Evergreen net zoveel voedingwaarde moest hebben als een bruine boterham

    Liga 1983

    1983/1985

    Meer verantwoorde tussendoortjes

    Om in te spelen op de vraag van volwassenen en oudere kinderen werden er naast Evergreen andere tussendoortjes op de markt gebracht, zoals de LiGA Haverbiscuits (1983) en LIGA Melkbiscuits (1985). Later kreeg de haverbiscuit de merknaam LIGA Switch (nu bekend als FruitKick) en kreeg de melkbiscuit de merknaam LIGA Brunchy (nu bekend als MilkBreak). Al deze verantwoorde tussendoortjes worden in verschillende smaken op de markt gebracht om te voldoen aan de behoefte om te variëren.

    Liga 2000

    2000

    Nieuw logo en nieuwe verpakkingen

    Gezien het feit dat er steeds meer concurrerende tussendoortjes op de markt komen en het feit dat veel mensen LiGA nog steeds als kindermerk zien, besluit LIGA tot ingrijpende veranderingen. Het merkbeeld van LiGA komt in een volledig nieuw jasje met onder andere een nieuw lettertype. De merknaam krijgt bovendien een veel prominentere plaats op de verpakking. LiGA wordt veel sterker als afzender gecommuniceerd.

    Liga 2005

    2005/2007

    Sterke afzet groei door Sonja Bakker

    In de periode 2005-2007 groeit de verkoop van LiGA Evergreen explosief doordat LiGA Evergreen werd opgenomen de boeken van gewichtsconsulente Sonja Bakker. Sonja Bakker is oa schrijfster van het boek Bereik je ideale gewicht!, waarvan in 2005 en 2006 400.000 exemplaren werden verkocht. Bereik je ideale gewicht! stond van de tweede week van 2006 tot maart 2007 onafgebroken in de top-10 van de meest verkochte boeken in Nederland.

    Liga 2010

    2010

    LiGA sponsor van vrouwen schaatsteam

    Op 23 september 2010 wordt bekend dat LiGA de sponsor wordt van een nieuw vrouwen schaatsteam met als kopvrouw Marianne Timmer. Inmiddels is Marianne Timmer gestopt als actief schaatser en is nu trainer van het LiGA team dat bestaat uit Margot Boer, Manon Kamminga, Margot Kuipers, Thijsje Oenema, Janine Smit, Janneke Ensing en Yvonne Nauta. Voor meer informatie kijk op www.teamliga.nl

    Liga 2012

    2012

    LiGA Er Tegenaan!

    In 2012 wordt het LiGA merk in zijn geheel opnieuw gelanceerd. Met een nieuw logo, een nieuwe verpakking, een nieuwe commercial en een nieuwe communicatieregel ‘LiGA Er Tegenaan’. Sinds de oprichting in 1923 biedt LiGA mensen stoere, eenvoudige producten waarop je verder kan. Lekkere, voedzame en verantwoorde koeken die al generaties lang Nederland de juiste bouwstoffen geeft om er tegenaan te gaan. Daarom staat LiGA voor karakter tonen door er tegenaan te gaan.

    Next