Etiket lezen

Etiket lezen

Weet wat er in zit!

Als je kiest voor een gezonde levensstijl, is het belangrijk om te weten wat er in je voeding zit. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor jezelf en voor je gezin. Op de verpakking van de LiGA tussendoortjes kun je deze informatie terugvinden.

In één oogopslag

Achter op de LiGA verpakkingen vind je zoals wettelijk verplicht een tabel met een volledig overzicht van de nutriënten en voedingswaarde. En om in één oogopslag te kunnen zien hoeveel energie een product levert in verhouding tot hoeveel energie een volwassen mens gemiddeld nodig heeft, staat er een icoon op de voorkant. Makkelijk als je in de supermarkt voor het schap staat!

In het icoon kun je lezen (van boven naar onder):

• hoeveel gram één biscuit is/1 pakje LiGA weegt

• hoeveel energie er zit in één biscuit/pakje LiGA (in kilojoules en in kilocalorieën)

• hoeveel het percentage is dat aangeeft hoeveel energie van de wettelijk vastgestelde referentie inname door één biscuit/pakje geleverd wordt

• hoeveel energie 100 gram van het product levert (in kilojoules en in kilocalorieën)


De referentie inname voor energie is door de Europese overheid vastgesteld op 8400 kJ/2000 kcal per dag. Dit is gebaseerd op de gemiddelde behoefte van een volwassen vrouw. Maar de individuele energiebehoefte kan behoorlijk variëren afhankelijk van het geslacht, de leeftijd en het activiteiten patroon van de consument.

Gedetailleerde informatie in de voedingswaardetabel

Wil je meer weten en wil je gedetailleerde informatie over specifieke voedingsstoffen, dan kun je achterop de verpakking kijken. Daar vind je de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel. Ook op de LiGA website staan de ingrediënten en nutritionele waarden vermeld.

Wat betekenen deze getallen en wat kun je er mee?

De waardes in kolom 1 geven aan hoeveel van een voedingsstof er zit in 100 gram van het product. Dit maakt het mogelijk om producten met een verschillend gewicht onderling met elkaar te vergelijken.

In kolom 2 is weergegeven hoeveel voedingsstoffen er in één biscuit/pakje zitten. Hiermee kun je twee verschillende producten op basis van consumptie-eenheid met elkaar vergelijken. Sommige biscuits zijn per 2 of meer verpakt. Als je 2 biscuits opeet krijg je dus ook 2 keer zoveel voedingsstoffen binnen.

In kolom 3 is aangegeven wat de bijdrage van één biscuit/pakje is aan de ‘referentie-inname’ van de voedingsstoffen. Referentie-innames zijn op Europees niveau wettelijk vastgelegde richtwaarden voor een gebalanceerd voedingspatroon. Het geeft aan hoeveel energie, voedingsstoffen, vitamines en mineralen een gemiddelde volwassen vrouw per dag nodig heeft of (in het geval van verzadigde vetzuren en zout) wat maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon. Deze kolom laat dus zien hoeveel van deze dagelijkse referentie-inname je met één biscuit/pakje binnenkrijgt.

Individuele behoeften lopen uiteen

Bij het vaststellen van de referentie-innames is door de overheid uitgegaan van een gemiddelde volwassen vrouw. Voor energie komt dit neer op 8400 kJ/2000 kcal per dag. Maar de werkelijke energiebehoefte van individuen loopt uiteen en hangt af van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht, hoeveel hij of zij beweegt en de zwaarte van de inspanning.