100

Onze geschiedenis heeft ons gemaakt tot we vandaag zijn: voedzaam en lekkere koekjes voor jong en oud.

Scroll samen met ons terug in de tijd en herbeleef 100 jaar LiGA.

100

Onze geschiedenis heeft ons gemaakt tot we vandaag zijn: voedzaam en lekkere koekjes voor jong en oud.

Scroll samen met ons terug in de tijd en herbeleef 100 jaar LiGA.

OPRICHTING LIGA FABRIEKEN

1923

LiGA is van oorsprong een biscuit fabrikant.

Uit een samenwerkingsverband van enkele lokale industriële bakkerijen in Bergen op Zoom ontstonden in 1923 de LiGA-fabrieken. De naam LiGА stamt van het onderlinge verbond – de LiGA – van de bakkerijen.

NATIONALE BEKENDHEID

1928

LiGA kreeg in 1928 nationale bekendheid door het bieden van voedselhulp. In juni 1928 crashte het luchtschip Italia tijdens een Noordpoolexpeditie onder leiding van Umberto Nobile. Er ontstond een dringende behoefte aan voedsel. Deze noodkreet bracht de heer Neutelings ertoe om binnen 24 uur een hulpexpeditie te organiseren. Een vracht van tienduizend LiGA producten werd ingepakt voor Nobile en zijn mannen. Alle voorpagina’s van de Nederlandse bladen brachten het nieuws uitvoerig.

DE EERSTE CRACKER IN NEDERLAND

1932

Na het succes van de kinderbiscuits werd Sanovite geïntroduceerd als broodvervanger voor volwassenen. Het instituut voor volksvoeding leverde in samenwerking met LiGA een wetenschappelijke bijdrage aan de ontwikkeling van LiGA Sanovite. LiGA Sanovite stond al snel als ‘superbrood’ bekend. Dit product bestaat nu nog steeds onder de merknaam Vitalu en wordt sinds begin 2013 weer onder de LiGA vlag verkocht.

NIEUWE LIGA FABRIEK

1953

Na de oorlog werden de fabrieksgebouwen in Bergen op Zoom te klein voor de groeiende productie. Daarom werd in 1953 in Roosendaal een nieuwe fabriek geopend. De fabriek werd uitgebreid met een laboratorium dat gespecialiseerd was in specifieke voedingsstoffenanalyses. De kwaliteit van de producten werd zo controleerbaar. Het laboratorium werd een belangrijk visitekaartje van het bedrijf. Er kwam nog meer aandacht voor voedingsaspecten en voor voedingsvoorlichting. Deze voorlichting richtte zich op artsen en diëtisten. De verwachting was dat met meer kennis van de voeding het LiGA-concept goed geaccepteerd zou worden. Tot op de dag van vandaag werkt LiGA nauw samen met interne en externe voedingskundigen

LIGA EVERGREEN: HET EERSTE VERANTWOORDE TUSSENDOORTJE

1979

Het product Evergreen, in 1979 op de markt gebracht, is sinds de introductie een zeer succesvol product. Het product werd gepresenteerd als een volkorenbiscuit met extra krenten en zemelen: ‘Volkoren, vol krenten, vol kracht’. De ontwikkeling van dit product kwam tot stand op basis van ‘De Richtlijnen Goede Voeding’. Hierin wordt aangegeven hoeveel vet, zout, suikers een gezonde voeding maximaal mag bevatten. Ook wordt aangegeven hoeveel voedingsvezels een gezonde voeding minimaal moet bevatten. Bij de ontwikkeling van Evergreen werd advies ingewonnen bij Nederlandse voedingswetenschappers. Om een gezond tussendoortje te zijn werd als richtlijn bedacht dat Evergreen net zoveel voedingswaarde moest hebben als een bruine boterham.

MEER VERANTWOORDE TUSSENDOORTJES

1983

Om in te spelen op de vraag van volwassenen en oudere kinderen werden er naast Evergreen andere tussendoortjes op de markt gebracht, zoals de LiGA Haverbiscuits (1983) en LiGA Melkbiscuits (1985). Later kreeg de haverbiscuit de merknaam LiGA Switch (nu bekend als FruitKick) en kreeg de melk-biscuit de merknaam LiGA Brunchy (nu bekend als MilkBreak). Al deze verantwoorde tussendoortjes worden in verschillende smaken op de markt gebracht om te voldoen aan de behoefte om te variëren.

NIEUW LOGO EN NIEUWE VERPAKKING

2000

Gezien het feit dat er steeds meer concurrerende tussendoortjes op de markt komen en het feit dat veel mensen LiGA nog steeds als kindermerk zien, besluit LiGA tot ingrijpende veranderingen. Het merkbeeld van LiGA komt in een volledig nieuw jasje met onder andere een nieuw lettertype. De merknaam krijgt bovendien een veel prominentere plaats op de verpakking. LiGA wordt veel sterker als afzender gecommuniceerd.

LIGA SPONSOR VAN VROUWEN SCHAATSTEAM

2010

Op 23 september 2010 wordt bekend dat LiGA de sponsor wordt van een nieuw vrouwen schaatsteam met als kopvrouw Marianne Timmer. Inmiddels is Marianne Timmer gestopt als actief schaatser en is ze van 2010 tot 2014 trainer geweest van het LiGA team dat bestond uit Margot Boer, Manon Kamminga, Margot Kuipers, Thijsje Oenema, Janine Smit, Janneke Ensing en Yvonne Nauta.

LIGA ER TEGENAAN!

2012

In 2012 wordt het LiGA merk in zijn geheel opnieuw gelanceerd. Met een nieuw logo, een nieuwe verpakking, een nieuwe commercial en een nieuwe communicatieregel ‘LiGA Er Tegenaan’. Sinds de oprichting in 1923 biedt LiGA mensen stoere, eenvoudige producten waarop je verder kan. Lekkere, voedzame en verantwoorde koeken die al generaties lang Nederland de juiste bouwstoffen geeft om er tegenaan te gaan. Daarom staat LiGA voor karakter tonen door er tegenaan te gaan.

EEN GEBALANCEERD ONBIJT MET BELVITA

2014

“belVita is LiGA’s nieuwste aanwinst in het ontbijtschap met de in 2014 geïntroduceerde ontbijtbiscuits. Met belVita biedt LiGA een oplossing voor de gehaaste ochtend. Deze biscuits zijn speciaal ontwikkeld voor het ontbijt. Energie voor de hele ochtend*! Het zijn de enige ontbijtbiscuits waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze langzaam koolhydraten vrijgeven gedurende 4 uur, als onderdeel van een gebalanceerd ontbijt. Een gebalanceerd ontbijt bestaat uit een graanproduct, zuivel, fruit en een warme drank.

* belVita ontbijtbiscuits zijn rijk aan langzaam verteerbaar zetmeel wat langzaam wordt vrijgegeven na vertering. Consumptie van producten met een hoog gehalte langzaam verteerbaar zetmeel doet het bloedglucosegehalte minder stijgen na de maaltijd dan producten met een laag gehalte langzaam verteerbaar zetmeel.

Te gebruiken als onderdeel van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.”

LIGA IN EEN ROOD JASJE

2016

In 2016 besluit LiGA zich op het schap sterker te onderscheiden, door LiGA in een rood jasje te stoppen.

WE KUNNEN ER TEGENAAN!

2018

LiGA is al decennialang het nationale tussendoortje. Het koekje van een druk volkje dat continu in touw is. We rennen naar hot, vliegen naar her, en met vallen en opstaan gaan we weer door. De Er Tegenaan reclame is een ode aan al die typisch Nederlandse bezigheden. Er wordt op het bekende, meeslepende lied ‘Opzij’ van Herman van Veen een lofzang gebracht aan al die nationale bezigheden. Van de drukke zaterdag tot Koningsdag en van de Avondvierdaagse tot een dagje pretpark: we kunnen er tegenaan!

LANCERING KNAPPERIGE HAVERREPEN

2018

In 2018 lanceert LiGA de Knapperige Haverrepen: een verantwoord en lekker knapperig tussendoortje met de heerlijke smaak van honing of kokos en ook nog eens rijk aan vezels.

SAMEN STAAN WE STERK

2020

Covid-19 heeft van 2020 een bewogen jaar gemaakt; vele Nederlanders hebben zich belangeloos ingezet voor elkaar en de samenleving. Stuk voor stuk doorzetters waar LiGA heel trots op is en die LiGA dan ook graag in het zonnetje wilde zetten. Daarom heeft LiGA in 2020 een campagne gelanceerd waarbij iedereen een doorzetter kon bedanken met een echt ‘doorzetter’-pakketje met daarin ieders persoonlijke boodschap en wat lekkers.

SAMEN STAAN WE STERK

2020

2020 is een jaar vol veranderingen geweest. Zo heeft LiGA de merken belVita, Vitalu en Cracotte ondergebracht onder de LiGA-paraplu met een nieuwe geharmoniseerde look & feel. Met heerlijke nieuwe producten zoals de LiGA Proteïne Reep en de LiGA belVita Soft Bakes.

Blijf op de hoogte van het laatste LiGA nieuws

© 2023 Mondelez International group - Alle rechten voorbehouden